اخلاق، زیربنای رسیدن به سعادت در دنیا و آخرت است

Visits: 8حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق ( ع ) نقده گفت: طلبه متخلق به اخلاق حسنه است و باید تلاش کند به مقام بالاتر برسد و اینگونه نباشد که خیال کند تلاش دیگر لازم نیست . به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام مهدی بایرامی، شامگاه چهارشنبه در جلسه درس اخلاق مدرسه امام […]

Visits: 8

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق ( ع ) نقده گفت: طلبه متخلق به اخلاق حسنه است و باید تلاش کند به مقام بالاتر برسد و اینگونه نباشد که خیال کند تلاش دیگر لازم نیست .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام مهدی بایرامی، شامگاه چهارشنبه در جلسه درس اخلاق مدرسه امام صادق(ع) نقده، اظهار داشت: طلبه باید احادیث را حفظ باشد، مخصوصا احادیثی که کوتاه هستند ولی خیلی پر محتوا. در حدیث کوتاهی امام علی (ع) می‌فرماید؛ ایاک و الفعل القبیح و اِنه یقبح ذکرک، از عمل بد دوری کن، عمل بد انسان را بد نام می‌کند، انسان را نزد خدا و ملائک بد نام می‌کند وقتی انسان نزد ملائک بد نام شد در روی زمین هم بدنام می‌شود.

وی با ذکر خاطره‌ای از شیخ عباس قمی افزود: از شیخ عباس قمی نقل می‌کنند که گفته وقتی می‌خواستم برای نماز شب بلند شوم بیدارم می‌کردند، آن روزی که عمل من صالح بود، می‌گفتند آقا بلند شو و آن روزی که عملم درست نبود دیگر اسمم را نمی‌گفتند، فریاد می‌زدند بلند شو و اسمی نمی‌آوردند.

مدیر مدرسه امام صادق(ع) نقده بیان داشت: اگر عمل انسان صالح باشد، در ملکوت آسمان‌ها هم معروف به خوبی می‌شود و اگر عمل، عمل قبیحی باشد هم در آسمان و هم در روی زمین انسان به بدنامی معروف می‌‌شود

وی، احترام مؤمن را از لوازم ایمان شمرد و گفت: توهین به یک مؤمن مصداق مبارزه با خداست، خدا می‌فرماید؛ هر کس مؤمنی را در دنیا مسخره کند در روز قیامت هم خدا چنین کسی را مسخره خواهد کرد.

حجت الاسلام بایرامی ادامه داد: طلبه مزین به اخلاق حسنه است و این گونه نباشد که خیال شود، دیگر نیازی به تلاش نیست؛ همه انبیاء که مقام عصمت دارند خدای متعال می‌فرماید برخی از این پیامبران بر برخی دیگر هم برتری دارند، هر چه قدر در محاسن اخلاقی و عمل به آن پیشرفت کنیم لذت بخش است.

وی تصریح کرد: تواضع از اعمال صالحی است که انسان را خوش‌نام می‌کند و به مقام بندگی صالح می‌رساند، افرادی که به اخلاق پیامبر ایمان آوردند بیش از افرادی است که به معجزات پیامبر ایمان آوردند، به عنوان طلبه که ادامه دهنده راه پیامبر(ص) هستیم باید متخلق به اخلاق حسنه باشیم، نباید احادیث و زیبایی‌های دین را برای نقل کردن به مردم مطالعه کنیم، باید برای عمل کردن مطالعه کنیم، اگر خودمان عامل بر احادیث باشیم در بین مردم هم تاثیر گذار خواهد بود.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) نقده خاطرنشان کرد: آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر خود فرمود؛ طلبه‌ای که به اخلاق حسنه متخلق باشد، خود نور است و از هر کجا گذر کند آنجا را نورانی می‌کند، طلبه متخلق به اخلاق حسنه همانند خورشید است هر کجا باشد مردم از نورش استفاده می‌کند، حضرت یوسف زندان را تبدیل به گلستان کرد، انسان مؤمن، باتقوا و با اخلاق که مزین به اخلاق انبیا است اینگونه است.

وی اظهار داشت: از جمله علامات اخلاق حسنه، تکریم دوست، رفیق، و مؤمن است، با محبت با همدیگر برخورد کنید که این باعث می‌شود فضا هم معنویت داشته باشد، در روایات وارد شده که امام صادق(ع) از مکان خود بلند شد و جای خود را به جوانی داد و وقتی از علتش سؤال کردند حضرت فرمود که این داماد من است و ناموس من را حفظ کرده و باید به او احترام بگذارم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: رفتارهای نیکو در همه چیز تاثیرگذار است همان گونه که الفاظ منفی تاثیر منفی می‌گذارند، بخاطر همین است که علمای عظام ادبیات خاصی را دارند و از ادبیات ویژه علمایی باید طلبه استفاده کند که نورانیت به دنبال دارد.

لازم به ذکر است که در پایان این مراسم همه طلاب در شام وحدت مدرسه حضور پیدا کردند.